OP GEWICHT BLIJVEN NA JE 50e


Op gewicht blijven als je 50 plus bent

Ieder jaar een kilo erbij?
Misschien overkomt het jou ook. Je bent de 50 voorbij en ieder jaar komt er een kilo bij. Je eet niet meer en beweegt hetzelfde. Vrouwen komen in de overgang en daar wordt vaak naar gewezen als ze wat zwaarder worden. Je kunt er wel wat aan doen. Ongeveer vanaf je 50ste heb je nét wat minder energie nodig. Dus blijf je hetzelfde eten als altijd? Dan merk je waarschijnlijk dat je langzaam aankomt. De oplossing om niet aan te komen: iets minder eten en elke dag voldoende bewegen.

Hoe ouder je wordt, hoe minder energie je lichaam verbruikt, bijvoorbeeld omdat je toch wat minder gaat bewegen (Bijvoorbeeld door kinderen de deur uit) of omdat je spieren in omvang afnemen (en spieren verbruiken veel energie). Als je over langere tijd net zoveel energie uit eten en drinken binnenkrijgt als je verbruikt, dan kom je niet aan. Dat noem je de energiebalans. Zaak is dus om ook bij het ouder worden in balans te blijven.

Enkele tips om op gewicht te blijven na je 50e:
– Een minder van aardappels, pasta en brood
– Drink water, koffie en thee in plaats van suikerhoudende dranken
– Snoep minder
– Eet kleinere porties
– Beweeg meer

Handvatten voor de eerste stap:
– Ga regelmatig op de weegschaal staan zodat je je energiebalans in de gaten houdt
– Vul een eetdagboek in de app om je bewustwording te prikkelen en zo nodig je voedingskeuzes aan te passen.
– Zoek een beweegmaatje om vaker te gaan fietsen of wandelen
– Doe thuis oefeningen om je spieren te prikkelen. Een leuke manier is iedere dag kijken naar Nederland in beweging op televisie met Olga Commandeur
– Kies bij extra traktaties voor een halve portie of de gezondste vorm
– Kies als je trek krijgt tussendoor voor een volkorenboterham met mager beleg

Bron: voedingcentrum